PROJE YÖNETİMİNİ ANLAMAK

NİTEL ARAŞTIRMANIN TANIMI


Ödev Nasıl Yapılır? – Ödev Yaptırma – Ödev Yaptırma Ücretleri – Tez Yaptırma – Ödev Yaptırma Fiyatları – Ücretli Ödev Yaptırma – Tez Yaptırma Ücretleri – Sunum Hazırlığı Yaptırma – Dergi Makalesi Yaptırma – Dergi Makalesi Yazdırma


NİTEL ARAŞTIRMANIN TANIMI

Niteliksel psikolojik araştırma, bazı kişiler tarafından yaşanılan deneyim ve eylemin ayırt edici, temel özelliklerinin niteliğini araştırır. Niteliksel araştırma, belirli bir durumu yaşayan katılımcıların bakış açısından insan eyleminin ve deneyiminin gerçek örneklerini tanımlamaya ve anlamaya yönelik yansıtıcı, yorumlayıcı, tanımlayıcı ve genellikle dönüşlü bir çabadır.

Bazı nitel araştırmalar, insanların etkileşimli etki kazanma veya sürdürme yollarını belirlemeye ve tanımlamaya çalışır. Nitel terimi, bu araştırma girişimini, psikolojinin doğa bilimlerinden uyarladığı köklü nicel yöntemlerle karşılaştırmak için genel kullanıma girdi.

Her iki çaba da, gözlemlenebilir olayların veya raporların veri olarak hizmet etmesi (nitel araştırmacıların bazen metin olarak adlandırdığı) ve ilgili kişilerin çalışmanın bulgularına ulaşmak için atılan adımları okuyabilmeleri ve kendileri için deneyebilmeleri açısından ampiriktir.

Hem istatistiksel hem de nitel araştırma, projelerin araştırmacıların ilgi ve umutları ile kavrayışları ve öngörüleri doğrultusunda tasarlanması anlamında araştırmacıların öznelliğini içerir.

Her iki araştırma türü de araştırmacıların kültürlerinin, alt kültürlerinin ve zamanlarının ilhamları ve kısıtlamaları dahilinde geliştirilir. Bununla birlikte, nitel araştırma için öznellik, bir anlamda, onun hem konusu hem de o konuya erişimidir.

Yani, nitel araştırma yöntemleri, insan olmanın deneysel ve istatistiksel yöntemlerin uygun olmadığı yönlerini, yani yaşanmış dünya eylemlerini ve anlamlarını incelemek için tasarlandı. Yaşanan dünyaya erişimimiz, kendi öznelliğimiz aracılığıyla özne olmamızdır: eyleme geçen, düşünen, deneyimleyen, planlayan, umut eden vb. varlıklar.

Deneysel veya istatistiksel araştırma, harici olarak belirlenen farklı koşullarda meydana gelen bir şeyin sıklığı ve büyüklüğü hakkında bilgi edinmek istediğimizde uygun yaklaşımdır.

Bu yaklaşıma bazen kategorik araştırma diyorum, yani araştırmacılar kategorileri ve bunların diğer kategorilerle ilişkilerini (örneğin, doğum sırasının üniversite notlarıyla ilişkisi veya farklı stres türleri altında problem çözme verimliliği) ölçmek için çalışmalar tasarlıyorlar. Benzer şekilde, bir anda aklımızda tutamadığımız çok sayıda kategorik veriyi incelemek istediğimizde de istatistiksel yöntemler devreye girer.

Niteliksel araştırma, bir deneyimi veya etkileşimi bağımsız değişkenler (doğal veya deneysel) açısından açıklamak yerine, kendi başına anlamak ve karakterize etmek istediğimizde uygun yaklaşımdır.

Niteliksel araştırma, bir şeyin nasıl yaşandığını (örneğin, suçlu bir şekilde mağdur edilmek, sinirlenmek veya bir terapist ile danışanın karşılıklı olarak üzerinde anlaşmaya vardıkları yorumlarda bulunma şekli) açısından sorgular. Neden diye sormak yerine Neyi, ne zaman ve nasıl ele alıyoruz.

GEÇERLİLİK

Niteliksel araştırma için geçerlilik, uygun şekilde takip edilen deneysel tasarım ve prosedürlerle veya istatistiksel olarak anlamlı bulgularla (doğa bilimi araştırma modelleri için uygun olan) oluşturulmaz. Daha ziyade, bir çalışmanın sağlamlığı, katılımcıların uygun şekilde seçilmesi ve sorgulanması ve analizde ve bulguların sunumunda verilere titizlikle sadık kalınmasıyla elde edilir.

Başka şekillerde tanımlanabilecek olsalar da, birbiriyle ilişkili beş geçerlilik türü vardır:

1. Tanık geçerliliği—Araştırmacının yöntemini izleyen veri ve bulguları okuyanlar temelde benzer izlenimlere mi varıyorlar?
2. Temas noktası geçerliliği—Bulgular, teori ve diğer çalışmalarla üretken bir şekilde bağlantılı mı? Önceki anlayışlar onaylandı mı, uzlaştırıldı mı, “ayrıntılı” mı, düzeltildi ve/veya genişletildi mi?
3. Etkinlik geçerliliği—Bulgular faydalı mı? Teori ve/veya pratik için bir fark yaratıyorlar mı?
4. Yansıtma geçerliliği (Anderson tarafından bu ciltte adlandırılmıştır)—Veriler ve bulgular hem tanıdık hem de kişisel çıkarımlar olarak okuyucuların yaşamlarında yankı uyandırıyor mu?
5. Gözden Geçirme Geçerliliği—Bulgular, okuyucunun akademik ve/veya kişisel önceki anlayışları gözden geçirmesini, gözden geçirmesini sağlıyor mu? Bu gözden geçirme, daha büyük bir onaylama duygusu veya daha genel olarak anlayışta veya anlayış derinliğinde bir değişiklik olabilir.


Nicel araştırma Nedir
Nitel araştırma Nedir
Nitel ve nicel araştırma nedir
Nitel araştırma Türleri
Nitel araştırma yöntemleri Örnekleri
Nitel araştırma Örnekleri
Nitel Araştırma Yöntemleri
Nicel ve nitel araştırma arasındaki farklar


NİTEL ARAŞTIRMADAN ÖRNEKLER

Suç mağduru olmaya ilişkin ampirik bir fenomenolojik çalışmadan aşağıdaki alıntılar, nitel araştırma bulgularının nasıl görünebileceğini göstermektedir.

Vaka gösterimi bölümleri başka örnekler sunar ve bu girişin Önerilen Kaynaklar Bölümü, bulguları sunmak için başka yaklaşımlar ve yollar içerir. Suç mağduriyeti araştırması, 50 tanımlamanın analizinden elde edilen altı farklı bulgu biçimi için somut prosedür adımları sunması bakımından benzersizdi.

Orijinal raporumuz, her transkripsiyon için “anlam birimlerini (MU’lar)” nasıl numaralandırdığımıza, ortak anlama sahip olanları nasıl harmanladığımıza ve kurbanın sözlerine çok yakın kalarak söylediklerini özetlediğimize dair bir örnek içeriyordu.

Bu tür sonuçlar nispeten derli topluydu ve hikayeyi bir bütün olarak anlatıyordu. Ayrıca, bir yanıtlayıcının tanımında önceden örtük ufuklar ve yapısal ilişkiler çizdiği “genel psikolojik yapı” dediğimiz şeyi sağladı. Mağduriyet çalışmamızın bir başka açıklaması ve genel psikolojik yapının tam bir sunumu için.

Bulgularımızın bir başka biçimi olan ortak raporumuz da, kamu politikasının insani değerler yönlerini keşfetmek için düzenlediğimiz halka açık forumlardaki panelistler ve izleyiciler için orijinal olarak 19 sayfalık bir bildiri olan “resimli anlatı” dediğimiz şeyden alıntılar sunuyordu.

Suç mağduru olma deneyimi beş başlık altında sunuldu. Her bir başlığın altında kalın harflerle genel bir bulgu basılmış, ardından parantez içinde farklı katılımcılardan temsili alıntılar yapılmıştır.

Tarihsel olarak, psikologlar tarafından yapılan birçok harika, yansıtıcı, yorumlayıcı çalışmaya rağmen, disiplinimizin kendisini bir bilim olarak kanıtlama çabası, ilişkilendirme, yansıtma, anlam arama vb. gibi benzersiz insan özelliklerine yer bırakmayan felsefi temellerin benimsenmesine yol açtı.

Araştırmamız, araştırmacıların çalıştıkları şeyi etkilemediğini varsayıyordu; bulguların, onu inceleyen insanlardan ayrı gerçek bir dünyaya ait olduğu; doğanın maddi, ölçülebilir ve deneysel işlemlerimiz ve tümdengelimli mantığımız (gerçekçilik, materyalizm, işlemselcilik, mantıksal pozitivizm) aracılığıyla bilinebilir.

Şimdiye kadar, psikolojinin katı bir ampirik disiplin olarak kurulmasıyla, çoğu psikolog artık kontrol et ve tahmin et tanımını kabul etmiyor ve artık mantıksal pozitivizmden ve ilgili felsefi temellerden alıntı yapmıyor, ancak genellikle kabul görmüş deneysel prosedürlere ve istatistiksel analize güveniyor. 


odev.yaptırma.com.tr ailesi olarak size her konuda destek sunabiliriz. Tek yapmanız gereken iletişim adreslerimizden bizlere ulaşmak!



Tüm alanlara özgü, literatür taraması yaptırma, simülasyon yaptırma, analiz yaptırma, çeviri yaptırma, makale ödevi yaptırma, dergi makalesi yaptırma, sunum ödevi yaptırma ve model oluşturma çalışmaları yapmaktayız.


Herhangi Bir Alan Bulunamadı.

yazar avatarı
odev yaptirmasitesi

Bir yanıt yazın